آیا تخم گزنه خاصیت درمانی دارد؟

سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸

انجره لغت فارسی است و در دارالمرز به آن گزنه می گویند. گیاهی است که در همه جا به وفور می روید. در میان گیاهان دارویی و صنعتی، گزنه یکی از پرمصرف ترین آن ها به شمار می آید. در پشت برگ ها و ساقه های این گیاه خارهای بسیار ریزی قرار دارند که در صورت تماس با بدن انسان سبب سوزش و التهاب می شود.

از نظر حکما، طبیعت انجره، در اول سوم گرم، و در دوم خشک است.

گزنه به عنوان آبدست طبیب

در مبحث داروهای آبدست طبیب، وقتی صحبت از گزنه یا انجره می شود منظور تخم گزنه است. در کتب برای انجره خواصی از قبیل مدر بول، حیض، شیر و عرق، منقی سینه و شش ذکر کرده اند.

از خاصیت تصفیه کنندگی تخم انجره برای پاک سازی دستگاه تناسلی و ادراری از عفونت و خون استفاده می شود. تخم انجره، برای تسویه و پاک کردن مثانه و منی از عفونت و خون، بسیار مفید است. معمولا مصرف 3 تا 10 روز تخم ا‌نجره برای این منظور کافی است ولی ممکن است در برخی بیماران نیاز به مصرف طولانی تر وجود داشته باشد. در چنین شرایطی می توان ا‌نجره را بدون هیچ دغدغه ای تجویز کرد. لازم به یادآوری است برای رساندن خواص تخم انجره به آلات تناسلی بایستی آن را همراه مبدرقی مناسب تجویز کرد. قدومه شیرازی یکی از بهترین مبدرق های تخم انجره است.

شربت زیر به عنوان مصفی منی و مثانه از خون و عفونت توصیه می شود:

دستور تهیه شربت مرکب تخم گزنه: 2 تا 3 گرم تخم انجره، با 5 گرم قدومه شیرازی، یک لیوان آب و یک لیوان گلاب که با یک قاشق شکر شیرین شده باشد، مخلوط شود. این شربت بایستی به مرور (یعنی قاشق قاشق یا جرعه جرعه) در طول روز مصرف شود.

تجویز طبیخ زیر نیز در پاک سازی مثانه از چرک بسیار مفید است:

دستور تهیه طبیخ تخم گزنه: مقدار 2 تا 3 گرم تخم انجره را با 10 گرم اصل السوس (ریشه شیرین بیان) در مقدار کافی آب بجوشانند، سپس جوشانده را صاف و میل کنند.

منبع: داروهای آبدست طبیب استاد عبادیانی
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.