آیا بالنگو سیستم ایمنی را تقویت می کند؟

پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸

بالنگو گیاهی است که آن را از انواع ریاحین برشمرده اند. در درمان های طب سنتی از تخم آن استفاده می شود. بنابراین وقتی سخن از بالنگو به میان می آید، منظور تخم آن است. تخم بالنگو از جمله بذور دارای لعاب است.

طبیعت تخم بالنگو، گرم و تر در درجه اول است.

بالنگو به عنوان آبدست طبیب

وقتی طبیب در تشخیص علایم فرد بیماری که از ناراحتی دستگاه گوارش در رنج است، دچار شک می شود، با تجویز شربت تخم بالنگو و بررسی واکنش بدن بیمار، به تشخیص درستی دست می یابد. زیرا معمولا بعد از خوردن سه تا پنج روز تخم بالنگو یکی از سه حالت زیر برای بیمار رخ می دهد:

1 – بیمار به اسهال دچار می شود. در این صورت، به بیمار توصیه می شود هیچ اقدامی برای رفع اسهال انجام ندهد. زیرا بعد از 2 تا 3 روز خود به خود اسهال قطع می شود. این نوع اسهال که بدون سوزش مقعد و دلپیچه است، نشانۀ وجود بلغم زیاد در لولۀ گوارشی بیمار است. بر این اساس طبیب باید مرحلۀ بعدی درمان را بر اساس تخلیه دستگاه گوارش از بلغم قرار دهد.

2 – ممکن است بیمار اسهال نگیرد ولی اظهار کند که کمتر ترش می کند. طبیب از این علامت درمی یابد که بیمار دچار برودت زاید معده است، به خصوص اگر با مصرف تخم بالنگو، جشاء ترش، کاهش یابد. بر این اساس طبیب درمی یابد مرحلۀ بعدی درمان را بر تسخین معده قرار دهد.

3 – چنانچه بیمار بعد از مصرف تخم بالنگو، هضمش بهتر شده و احساس کند معده اش پس از خوردن غذا نسبت به قبل زودتر سبک می شود، و از سویی بعد از صرف غذا نشاط دارد، نشانه آن است که مشکل بیمار ضعف هاضمه معده است. بر این اساس، طبیب مرحلۀ بعدی درمان را بر تقویت معده قرار می دهد.

- در صورتی که بیمار هیچ یک از علایم بالا را در خورد احساس نکند، طبیب درمی یابد یا دارو ضعیف بوده و باید از داروی قوی تری استفاده کند، یا سبب بیماری در جای دیگری است. ( مثلا اگر در اثر نزله باشد، بیمار اظهار می کند ترشحات پشت حلقش کمتر شده، زیرا تخم بالنگو سبب رقیق شدن نزلات می شود و بر این اساس مرحلۀ بعدی درمان را به درمان نزله اختصاص می دهد).

- چنانچه بیمار پس از مصرف تخم بالنگو احساس گرمای شدید در بدن نماید، طبیب درمی یابد که بیمار در معرض بروز سوءمزاج حار است زیرا سخونت تخم بالنگو سببِ بروز علایم آن شده است.

- چنانچه بیمار پس از مصرف تخم بالنگو احساس خشکی دهان نماید، نشانۀ آن است که سوءمزاج خشک یا خلطی خشکی آور در معده وجود دارد و طبیب باید سایر علایم دال بر خشکی معده را مورد بررسی قرار دهد.

تخم بالنگو مقوی قلب است و باعث کاهش طپش قلب و احساس سبکی در قفسه سینه می شود، همچنین در کاهش احساس وحشت مفید است.

از خواص تخم بالنگو آن است که در درمان اسهال معی بسیار کارآمد است. اگر فرد مبتلا به اسهال بعد از مصرف تخم بالنگو، بهبود یافت، طبیب بایستی بداند که بیمار به اسهال معی (و نه اسهال معدیَ) دچار است. طبیب می تواند تخم بالنگو را در درمان زحیر و اسحال خونی هم تجویز کند. که اثرات مفیدی خواهد داشت.

شربت تخم بالنگو را می توان در ورم روده (کولیت)، به عنوان یک « کمک دارو » تجویز کرد. مصرف این شربت تاثیر زیادی در درمان ورم روده دارد به خصوص اگر میزان گلاب بیشتر باشد. در این صورت بهتر است شربت را گرم بخورند و شکم را گرم نگه دارند.

اگر تخم بالنگو را تشویه کنند یعنی به اصطلاح « بو » دهند، اثرات قبض آن بیشتر می شود.

اگر رطوبت امعا زیاد باشد ممکن است تخم بالنگو را به صورت خشک تجویز کنیم. تخم بالنگو را تا روزی 10 گرم می توان تجویز کرد.

نکات مهم در تجویز تخم بالنگو برای مشکلات گوارشی

به طور کلی در استفاده از تخم بالنگو در درمان ناراحتی های گوارشی به خاطر داشته باشید که:

- اگر با مصرف تخم بالنگو، ترشحات بزاقی کمتر شود؛ نشانه آن است که رطوبت، غالب بوده و تخم بالنگو آن را تحلیل برده است.

- اگر با مصرف تخم بالنگو، آروغ کمتر شود، نشانه آن است که برودت بر معده غالب بوده زیرا تخم بالنگو مسخن معده است. در این شرایط باید به تعدیل مزاج معده پرداخت.

- اگر با مصرف تخم بالنگ، هضم یا اشتها بهتر شود، نشانه آن است که ضعف هاضمه غالب بوده، زیرا تخم بالنگو موجب بهبود قوای هاضمه است.

- اگر مصرف تخم بالنگو، موجب بروز اسهال شود، بیانگر وجود بلغم زیاد در معده و روده است، زیرا تخم بالنگو موجب دفع اخلاط بلغمی است.

چگونه اسهال ناشی از تخم بالنگو را تشخیص دهیم؟

اسهالی که در اثر عملکرد تخم بالنگو به وجود می آید با سایر اسهال های مرضی فرق دارد. اسهال ناشی از مصرف تخم بالنگو دارای علایم زیر است:

- بدون مغص و زحیر است.

- بدون سوزش مقعد است.

- بدون خشکی دهان است.

- بدون ایجاد سستی و ضعف بدن است.

در حالی که در اسهال های مرضی، عمدتاً علایم زیر دیده می شود:

- اسهال های مرضی چون مواد مفید بدن را دفع می کنند، موجب کاهش قوا و رطوبات می شود.

- به سبب خروج مقادیر زیاد مایعات بدن، بیمار دچار عطش می شود.

- در برخی اسهال های مرضی خلط لذاع، موجب بروز مغص در بیمار می شود.

- در برخی اسهال های مرضی، بیمار هنگام دفع براز دچار سوزش مقعد می شود.

- اسهالی که با مصرف تخم بالنگوی بو داده (مشوی)، بند آید، اسهال مَعی است.

چگونه از تخم بالنگو برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنیم؟

- افراد و اطفالی که به طور دایم به نزله و زکام (سرماخوردگی) دچار می شوند، اگر یکی سال به طور مداوم به جای آب، شربت تخم بالنگو بخورند دیگر سرما نمی خورند زیرا تخم بالنگ مقوی معده، قلب و مغز است و اخلاط سوخته را دفع می کند. به همین دلیل قوه مدبره را تقویت کرده در نتیجه مقاومت بدن افراد را در مقابل سرماخوردگی افزایش می دهد.

- شربت تخم بالنگو در رفع خفقان و توحش فواید زیادی دارد.

دستور تهیه شربت تخم بالنگو: شربت تخم بالنگو با مخلوط کردن مواد زیر تهیه می شود:

- یک سوم لیوان گلاب

- دو سوم لیوان آب

- یک قاشق مرباخوری شکر

- یک قاشق چایخوری تخم بالنگو.

منبع: داروهای آبدست طبیب استاد عبادیانی
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.